برای شب های زمستان اینطوری ترشی مشهدی درست کن!

 

«با این ترشی می‌شه هر چی تو سفره هست بخوری!»

آیا شما هم قبول دارید که یکی از اشتهابرانگیزترین ترشی‌ها و خوشمزه‌ترین طعم‌ها از آنِ ترشی مشهدی یا همان ترشی گوجه است؟ البته خیلی از افراد هم به عنوان سالاد گوجه از آن یاد می‌کنند. با هر اسمی رسم این ترشی خوشمزه‌کردن غذاست.

این ترشی خیلی راحت آماده می‌شود و پایه‌ی اصلی آن گوجه فرنگی است که خیلی هم برای بدن مفید است. مواد لازم را یادداشت کند تا به سراغ یک ترشی فوق‌العاده برای شام شب‌های سرد برویم!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
گل کلم متوسط
یک عدد

هویج
سه عدد

ساقه کرفس
سه عدد

خیار
سه عدد


سیر
چند حبه

سرکه
دو لیوان

گوجه فرنگی
3 کیلوگرم

فلفل تند سبز
نصف پیمانه

زردچوبه
یک قاشق غذاخوری

فلفل سیاه
یک قاشق غذاخوری

تخم گشنیز
یک قاشق غذاخوری

سبزی معطر نظیر نعناع، جعفری و برگ کرفس
به مقدار لازم

نمک
به میزان لازم

اول از همه خدمتتان عارض شوم که مقدار تمام مواد کاملا سلیقه‌ای است. اگر شما دوست دارید میزان هویج را بیشتر از کرفس بریزید. ولی مساله مهم این است که اساس این ترشی بر این مواد است پس حذف هر کدام در طعم نهایی آن بی تاثیر نخواهد بود. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که با هر سلیقه‌ای یادتان باشد که میزان گل کلم باید دو برابر بقیه مواد باشد! این اصل را فراموش نکنید.

گوجه فرنگی‌ها را چهارقاچ کنید و همه را داخل یک قابلمه بریزید و به همراه دو لیوان آب و دو قاشق غذاخوری نمک با در بسته و شعله ملایم اجازه بدهید گوجه‌ها خوب بپزند. بعد از اینکه گوجه‌ها پخته و له شدند آنها را از آبکش رد کنید. با پشت قاشق خوب فشار بدهید که تمام بافت گوشی گوجه هم از صافی رد بشود. بعد از این مرحله که یک آب گوجه‌ی غلیظ خواهید داشت باز هم آن را از صافی یا الک رد کنید. این بار برای اینکه اگر تخم گوجه داخل آب گوجه شده است آن را دور بریزید، تخم گوجه باعث کپک زدن ترشی می‌شود!

آب یکدست گوجه را داخل یک قابلمه بریزید و به آن تخم گشنیز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. 5 دقیقه با در بسته اجازه بدهید بجوشد. اصلا عجله نداشته باشید تمام این ترشی در آخر مال شماست و با عشق میل خواهید کرد! پس تمام مراحل را درست و به موقع انجام بدهید! بعد از طی 5 دقیقه، دو لیوان سرکه را داخل آب گوجه بریزید و بگذارید 5 دقیقه دیگر هم بجوشد. بعد از این مدت شعله را خاموش کنید و بگذارید بماند تا خنک شود.

خب… کار شما شروع شد! تا الان هنوز شروع نشده بود!

تمام مواد ترشی را از شب قبل بشویید و بگذارید کاملا خشک بشوند. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را سرسری نگیرید! خشک نشدن مواد می‌تواند باعث خراب شدن ترشی شما بشود. پس دقت کنید!

گل کلم‌ها را ریز خرد کنید. فلفل سبزها، هویج‌‌ها، کرفس‌ها را خوب خرد کنید. اندازه مواد هرچقدر ریزتر باشد هم ترشی شما زیباتر است و هم خوشمزه‌تر و هم خوردن آن راحت‌تر خواهد بود.

برگ کرفس‌ها و نعناع و جعفری را هم خرد کنید.

همه مواد را داخل یک قابلمه بریزید و سس گوجه که خنک شده را به آنها اضافه کنید و هم بزنید. ترشی شما آماده است اگر در این مرحله متوجه شدید که سس آن کم است و آغشتگی مواد زیاد نیست، مقداری دیگر سرکه به آن اضافه کنید.

در ظرفی شیشه‌ای که کاملا تمیز و خشک شده است از ترشی بریزید و روی آن نایلون بگذاری و در آن را ببندید.

نکات مهم:

این ترشی باید در یخچال یا جای خنک نگهداری شود.
اگر گوجه‌هایتان کم رنگ بود می‌توانید موقعی که گوجه در حال جوشیدن است دو قاشق غذاخوری رب به آن اضافه کنید.
حتما حتما حتما تمام مواد خشک خشک باشند! حتی ذره‌ای رطوبت باعث کپک زدن ترشی شما خواهد شد!
برای این میزان می‌توانید حدود 4 تا 5 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.
نمک این ترشی اگر کم باشد مزه خوبی نخواهد داشت! پس حتما میزان شوری آن را کنترل کنید.
می‌توانید خیار را حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا