راهکارهای خانگی مراقبت از دندان ها

راهکارهای خانگی مراقبت از دندان ها

حکم و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها از کودکی تا پیری نسبتاً ساده است. برای شروع، باید بهداشت دهان را رعایت کنید که شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از نخ دندان یک یا دو بار در روز (ترجیحاً بعد از شام)، شستشوی دهان بعد از هر وعده غذایی و استفاده از دهانشویه حداقل یک بار در روز است. این فقط حداقل است، اما می توانید برای حفظ سلامت دهان و دندان خود، چیزهای دیگری را امتحان کنید.راهکارهای خانگی مراقبت از دندان ها

در ادامه با برخی از راهکارهای خانگی مراقبت از دندان آشنا خواهیم شد:

1-روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله International Oral Health منتشر شد، مزایای آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد کلاژناز چای سبز را برای بهبود سلامت پریودنتال برشمرد.این توسط یافته‌های مطالعه دیگری تأیید شد که گزارش داد چای سبز می‌تواند با کاهش بروز  پوسیدگی دندان از طریق مکانیسم‌های مختلف از جمله فعالیت آنزیم‌ها و مهار رشد باکتری‌ها، نقش مثبتی در حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد. فلوراید طبیعی، پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز می توانند باکتری هایی را که باعث پوسیدگی دندان، حفره ها و بیماری های لثه می شوند، از بین ببرند. از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کنند.

2-دندان های خود را با ریشه شیرین بیان مسواک بزنید

یک مطالعه در سال 2018 که در مجله آیورودا و پزشکی یکپارچه منتشر شد، خواص ضد التهابی، ضد چسبندگی و ضد میکروبی مفید شیرین بیان را نشان داد که همگی این خواص به مقابله با شروع بیماری های دهان مانند پوسیدگی دندان، التهاب لثه، پریودنتیت، زخم آفتی و سرطان دهان کمک می کند. دانشمندان این خواص تقویت کننده سلامتی شیرین بیان را به دو ترکیب غالب آن یعنی لیکوریسیدین و لیکوریزوفلاوان A نسبت دادند که به کشتن باکتری های اصلی مسئول پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می کند که علت اصلی از دست دادن دندان در کودکان و بزرگسالان است.راهکارهای خانگی مراقبت از دندان ها

3-از فواید ریحان بهره مند شوید

ریحان برای سلامت دهان نیز مفید است. به عنوان یک خوشبو کننده و ضد عفونی کننده دهان عالی عمل می کند. می تواند به از بین بردن میکروب ها و باکتری های موجود در دهان که مسئول ایجاد حفره ها، پلاک، بوی بد دهان و غیره هستند کمک کند. یک مطالعه نشان داد که دهانشویه حاوی ریحان به اندازه کلرهگزیدین از نظر اثر ضد پلاک موثر است، بدون اینکه تفاوت آماری معنی‌داری بین این دو گزارش نشده باشد. علاوه بر این، خاصیت قابض آن به انقباض بافت لثه کمک می کند و باعث می شود ریشه دندان ها محکم تر شوند.

4-دهانشویه آب نمک 

نمک همچنین می تواند به تقویت لثه و دندان کمک کند. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی آن از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. علاوه بر این، یک دهانشویه نمکی به عنوان یک قابض موثر برای کاهش تورم لثه و در نتیجه تسریع بهبود آسیب بافت لثه عمل می کند.

کلام آخر

همه ما از کودکی با اصول بهداشت دهان و دندان و اهمیت آن آشنا هستیم و از همان ابتدای کودکی همیشه مسواک زدن اجباری بوده و همیشه سخت؛ اما هر چه که گذشت و متوجه مشکلات و دردهای ناشی از آسیب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شدیم، پی بردیم که این اصول را کاش از همان ابتدا رعایت می‌کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا