طرز تهیه خمیر هزارلا برای پخت باقلوای خوشمزه

طرز تهیه خمیر هزارلا برای پخت باقلوای خوشمزه

خمیر هزارلایه یا هزار لا، یک خمیر خاص و با کیفیت بوده و در تهیه شیرینی و نان استفاده می‌شو. معروف ترین کاربرد این خمیر هزارلا در تهیه باقلوا است. بافت این خمیر باعث شده که در هنگام استفاده از آن دقت زیادی به خرج دهیم. دستور درست کردن این خمیر با خمیر های دیگر کمی متفاوت است و زمان بیشتری می‌خواهد. این خمیر به صورت آماده نیز در بازار موجود است اما، شما می‌توانید آن را در منزل نیز تهیه کنید تا هزینه های کمتر بپردازید و از کیفیت خمیر مطمئن باشید.

در ادامه با ما باشید در طرز تهیه خمیر هزارلا در خانه:

مواد لازم جهت تهیه خمیر هزارلا:

1-آرد قنادی  300 گرم (دو پیمانه)

2-کره  150 گرم (3/4 پیمانه)

3-تخم مرغ  1 عدد

4-روغن مایع  1 قاشق غذا خوری

5-جوهر لیمو  نصف قاشق چای خوری

6-نمک یا پودر قند  1قاشق چای خوری

7-وانیل  نصف قاشق چای خوری

مرحله اول

ابتدا تخم مرغ را شکسته و در ظرفی می‌ریزیم. سپس روغن مایع و جوهر لیمو را به همراه آب و نمک به آن اضافه می‌کنیم. در استفاده از جوهر لیمو دقت کنید که اضافه کردن بیشتر از مقدار گفته شده در هنگام پخت شیرینی ها باعث کج شدن آن ها می‌شود.

مرحله دوم

آرد را الک کرده و وانیل را به آن اضافه می‌کنیم. آن را روی یک سطح صاف قرار داده و وسط آرد را خالی می‌کنیم، سپس مخلوط تخم‌مرغ و روغن را در قسمت گود شده که خالی است می‌ریزیم. مواد را به آرامی و از کناره های نزدیک تخم مرغ مخلوط می‌کنیم و آن را کمی ورز می‌دهیم تا خمیر یکدست شود. سپس داخل یک کاسه می‌گذاریم و روی آن سلفون می‌کشیم. از پارچه نیز به جای سلفون می‌توانید استفاده کنید.

مرحله سوم

خمیر آماده شده را در دمای محیط قرار داده و اجازه می‌دهیم یک ساعت استراحت کند. روی یک سطح صاف کمی آرد میپاشیم، و خمیر را روی آن قرار می‌دهیم و آن را به صورت مربعی به ضخامت 2 سانتی متر پهن می‌کنیم. کره را در وسط کار قرار می‌دهیم و چهار گوشه خمیر را روی آن می‌کشیم. و با وردنه روی ان ضربه می‌زنیم تا کره نرم شود. دوباره خمیر را به ضخامت 1 سانتی متر پهن کرده و به صورت 6 لا تا می‌زنیم.

مرحله چهارم

مجددا خمیر را در ظرفی قرار می‌دهیم و روی آن را می‌پوشانیم تا 20 دقیقه استراحت کند. خمیر را به سطح کار بر می‌گردانیم و آن را پهن می‌کنیم تا به ضخامت 1 سانتی متر برسد. عرض خمیر را در طول آن قرار می‌دهیم، برعکس مرحله قبلی. به صورت 6 لا تا می‌زنیم و دوباره به آن 20 دقیقه استراحت می‌دهیم. این کار را در 6 مرحله انجام بدهید و هر بار 20 دقیقه زمان برای استراحت آن در نظر بگیرید. در مرحله آخر انجام این کار، خمیر هزارلا آماده شده را در فریزر قرار می‌دهیم.

کلام آخر

خمیر هزارلا بسیار پر مصرف است. در تهیه  این خمیر هزارلا سعی کنید تمام مراحل را به دقت و مو به مو انجام دهید. زیرا همه این مراحل تضمین کننده کیفیت خمیر هستند. برای تهیه نان از نمک در ترکیب خمیر، و برای تهیه شرینی از پودر قند استفاده کنید. این خمیر را می‌ توانید در فریزر قرار دهید و آن را به صورت تازه برای مصارف خود به کار ببرید. امیدواریم که این خمیر را درست کنید و از نتیجه کار راضی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا