عادت های بد خوراکی در کودکان بد غذا را چگونه برطرف کنیم؟

عادت های بد خوراکی در کودکان بد غذا را چگونه برطرف کنیم؟

تقریبا همه مادران پیوسته نگران کم اشتهایی و بدغذایی بچه ها هستند. و انتظار دارند که این عادت های بد خوراکی در کوکان وجود نداشته باشد یا طریقه رفتار درست با آن ها را نمی‌دانند. و برای این که کودکشان غذا بخورند از انواع ترفند ها استفاده می‌کنند. در اکثر اوقات بد غذایی و کم اشتهایی به سلامت کودک ارتباط دارد که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید اما گاهی به علت شیطنت های کودکانه است که باید قلق آن ها را بدانید.

در ادامه به راهکار هایی برای برطرف کردن عادت بد غذایی کودکان اشاره کرده‌ایم:

طرز فکر خود را بهبود ببخشید

بیشتر مادران فکر می‌کنند که به طور کامل فرزندشان را می‌شناسند و می‌دانند که چه چیز را دوست دارد و چه چیز را دوست ندارد. مثلا فکر می‌کنید که فرزند شما شیر را فقط با بیسکویت دوست دارد. اما این باور اشتباه است، چون همواره در کودکان عادت های جدید به وجود می‌آید و ممکن است میوه‌ای که دوست ندارد را در تلویزیون ببیند و بخواهد که آن را بار دیگر امتحان کند. پس اجازه بدهید که عادت های جدید در کودکان به خوبی خود را نشان دهند.

صبر را فراموش نکنید

ایراد گرفتن و بهانه تراشی کردن درباره غذا یک اتفاق رایج ذر بین کودکان است و تا 5 تا8 سالگی طول می‌کشد. پس صبر کردن از جر و بحث کردن با کودک بهتر است. برای این کار سعی کنید که همراه با غذایی که کودک دوست ندارد، غذای مورد علاقه‌اش را قرار دهید یا غذای جدید را به مقدار کمی به او پیشنهاد کنید تا از لجبازی کردن کودک جلوگیری کنید.

تسلیم نشوید

آماده کردن یک غذای جداگانه با سایر اعضای خانواده نه تنها باعث ایجاد عادت بد غذایی در کودک می‌شود، بلکه زمان زیادی از شما را هدر می‎‌دهد. می‌توانید به کودک یک میان وعده خوشمره بعد از نهار یا شام، پیشنهاد دهید. به این صورت او متوجه می‌شود که یک غذای خوشمره تر از شام یا نهار وجود دارد و به خوردن شام بیشتر تشویق می‌شود.

کودک را نسبت به چیزی شرطی نکنید

از گفتن جمله هایی مانند “اگر غذایت را بخوری برایت بستنی میخرم” استفاده نکنید. این باعث می‌شود که ارزش و خاصیت مواد غذایی کاسته شود و کودک همیشه بستنی خوردن را به غذا خوردن ترجیح دهد. و این یک عادت بد غذایی است که همیشه با او می‌ماند. برای کودک توضیح دهید که هر کدام دررجای خودشان مفید هستند. سعی کنید که این صحبت ها را قبل از شروع شام با فرزندتان داشته‌باشید. مثلا بگویید برای شام سبزیجان داریم و بستنی را برای دسر سرو می‌کنیم.

از مصرف سبزیجات غافل نشوید

مفید بودن و خوشمزه بودن سبزیجات و میوه را به کودک خود ثابت کنید. مثلا به او نشان دهید که یک اسموتی خوشمره از ترکیب سیب و ماست یا شیر درست می‌شود. در مورد ارزش آن ها به کودک توضیح دهید و او را قانع کنید. مصرف بزیجات ارزش مواد غذایی را بالا می‌برد و به هضم آن ها کمک می‌کند. د رکنار غذای اصلی از هویج و سیب زمین خرد شده برای تزئین کودکانه غذای کودک استفاده کنید. اگر از زمان کودکی سبزیجات را مصرف نکند، این عادت بد غذایی همیشه با او می‌ماند.

کلام آخر

پذیرش یک غذای جدید برای کودک به شدت دشوار است و او باید عادت های غذایی درست و مناسب را درخانواده ببینید. تاثیر این موضوع بسیار فراوان است چون کودک بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر خانواده قرار دارد. سعی کنید به طور مداوم با کودک خود صحبت کنید و با عمل به کودکتان نشان دهید که بدن ما به آن ماده غذایی نیاز دارد و به این صورت از عادت های بد غذایی و کم اشتهایی کودک خود جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا