گراتن مرغ و سیب‌ زمینی؛ غذای آسان، سریع و لذیذ فرانسوی!

این صحبت‌ها از دهان مادربزرگ پدربزرگ‌ها قابل درک است. غذا در فرهنگ ما طوری تعریف شده است که باید نانی یا برنجی در کنارش باشد در غیراین صورت ارزش تغذیه‌ای ندارد! حتی اگر ساعت‌ها برای آن زحمت کشیده باشید!

گراتن مرغ و سیب زمینی

گراتن یک نوع غذای فرانسوی است که به صورت‌های مختلفی طبخ می‌شود. وجه مشترک تمام گراتن‌ها در لایه‌ی پنیری برشته‌ای است که روی آنها قرار دارد.

درست کردن گراتن چند مرحله دارد که هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

گراتن مرغ و سیب زمینی

اول از همه اگر از غذاهای پنیری که سس بشامل هم دارند خوشتان می‌آید از این صفحه تکان نخورید! قدم به قدم با ما جلو بیایید تا با درست کردن یک غذای فرانسوی اصیل و طعم لذیذ آن خود را در کافه‌ای در قلب پاریس تصور کنید!

چه موادی لازم دارید؟

ماده غذاییمقدار
سیب زمینیسه عدد
روغن مایع یا روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفلمقدار دلخواه
فیله مرغ۴۰۰ گرم
کره۳۰ گرم
پیازیک عدد
گوجهدو عدد
رب گوجهیک قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای سبزیک عدد
فلفل دلمه‌ای قرمزدو عدد
نخود فرنگییک پیمانه
آبنصف پیمانه
پنیر موزارلای رنده شدهبه میزان لازم

اول سیب زمینی‌ها را حلقه‌ای برش بزنید و با یک قاشق روغن و مقداری نمک و فلفل آنها را آغشته کنید. بعد داخل یک ظرف مناسب بریزید و در فر با دمای ۲۰۰ درجه به مدت ۲۵ دقیقه قرار بدهید.

گراتن مرغ و سیب زمینی

در این فاصله مواد گراتن را آماده کنید. فیله‌های مرغ را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید، در این حین کره را هم به آن اضافه کنید. زمانی که رنگ مرغ‌ها تغییر کرد نوبت اضافه کردن پیاز خلالی شده و فلفل‌دلمه‌ای‌هاست! فلفل‌ها را هم نگینی خرد کنید. نمک و فلفل و رب گوجه را هم داخل ظرف بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد تفت بخورند. گوجه خرد شده را هم در این مرحله به بقیه مواد اضافه کنید البته در صورت تمایل می‌توانید گوجه را حذف کنید و صرفا با رب گوجه این مرحله را پیش ببرید. نوبت به نقش‌آفرینی آب و نخود فرنگی رسیده است! آنها هم باید در این مرحله با بقیه مواد مخلوط بشوند. در ظرف را بگذارید تا با حرارت ملایم کمی پخته شوند و جا بیفتند.

گراتن مرغ و سیب زمینی
سس بشامل برای گراتن مرغ و سیب زمینی

حالا سراغ سس بشامل بروید:

مواد سس بشامل:

ماده غذاییمقدار
کرهدو قاشق غذاخوری
آرد سفیددو قاشق غذاخوری
شیردو لیوان
نمکنصف قاشق چایخوری
سیریک حبه
جوز هندی۱/۴ قاشق چایخوری
فلفل سیاهنصف قاشق چایخوری
روغن زیتون یا روغن مایعیک قاشق غذاخوری

گراتن را با این دستور درست کنید:

کره و روغن را در ظرفی روی حرارت بگذارید. آرد را با آن اضافه کنید. آرد نباید از میزان کره و روغن کمتر باشد. کمی که آرد تفت خورد شیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سیر را داخل سس رنده کنید و نمک و فلفل و جوز هندی را هم به آن بیفزایید. هم بزنید تا شیر جوش بیاید و به غلظت مناسب سس برسد.

گراتن مرغ و سیب زمینی

ظرف سیب زمینی را از فر دربیاورید. مواد مرغی را داخل آن بریزید و سس بشامل را هم روی مواد طوری قرار دهید که کامل همه جا را پوشش بدهد. در انتها هم با پنیر موزارلا تمام سطح ظرف را بپوشانید. ظرف را داخل فری که با دمای ۱۸۰ درجه روشن است به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. اگر در پایان پنیر روی گراتن برشته نشده بود ۵ دقیقه هم از فر را از بالا روشن کنید که طلایی بشود.

این غذا سه مرحله دارد ولی هر کدام راحت و ساده طی می‌شود. پس درست کنید و از طعم رویایی آن لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا