3 روش تربیتی عادی در گذشته که امروزه ظالمانه هستند!/تربیت کودکان

روش های تربیتی عادی در گذشته که امروزه ظالمانه هستند!/تربیت کودکان

تربیت کودکان از گذشته تا به الان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. با این حال تمام والدین توجهی به آن نداشتند. قبل‌ها روش‌هایی برای پرورش کودکان انجام می‌شد که الان واقعا یک تنبیه در نظر گرفته می‌شود. آن موقع به احساسات و عواطف فرزندان توجه چندانی نمی‌شد. در حالی که با پیشرفت علم و ورود روانشناسی به صحنه تربیت و فرزندپروری، نگاه‌ها به این عامل کلی فرق کرد‌. پدر و مادرانی که الان نوه دارند، تازه متوجه شده‌اند که برخی اعمال و رفتارشان با فرزند خود چقدر نامناسب بوده است. البته تمام این روش‌ها، همیشه به صورت عمدی انجام نمی‌گرفت. بلکه بخشی از آن به دلیل عادت‌های پدر و مادر و از روی غیر عمد و سهوی بود. با این حال چند نمونه از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تربیت کودکان

  • ترساندن کودک برای اطاعت کردن

در گذشته والدین تصور می‌کردند که اگر کودک خود را بترسانند، رفتار مطلوبی از او دریافت می‌کنند. در حالی که با این کار، فقط از کودک خود سوء استفاده عاطفی می‌کردند. کودکان فکر می‌کردند که اگر به حرف مادرشان گوش ندهند، دیگر مادر آن‌ها را ترک می‌کند‌ دیگر آن‌ها را دوست ندارد. حتی ممکن بود فکر کنند که این حمایت و محبت را از دست می‌دهند. به همین دلیل رفتار مطلوبی از سر ناچار با والدین خود داشتند. در حالی که امروزه حفظ سلامت روان کودکان در وهله اول فرزندپروری وجود دارد.

تربیت کودکان

  • دعوا و توبیخ فرزند مقابل دیگران

یکی دیگر از بدترین روش‌های تربیتی که پدر و مادران در گذشته انجام می‌دادند، سرزنش کردن کودکان در مقابل دیگران بود. روانشناسان توصیه کردند که تنبیه یا گوشزد مسائل به کودکان، باید در محیط خلوت و به دور از چشم بقیه انجام شود. قبلا عزت نفس و ارزشمندی فرزندان با این روش، کاملا از بین می‌رفت. آن‌ها دیگر نمی‌توانستند به پدر و مادر خود اعتماد کنند و مدام احساس خجالت می‌کردند‌.

دعوا کردن کودکان

  • فریاد زدن روش تربیت کودکان

در گذشته یکی از ترفندهای تربیتی برای کودکان، همین فریاد زدن و دعوا کردن بود. هر کودکی که خطایی مرتکب می‌شد یا رفتار بدی داشت، پدر و مادر بر سر او فریاد می‌کشیدند. آن‌ها می‌خواستند جلوی رفتار بد فرزند را با داد زدن بگیرند. در حالی که همین فریاد زدن، اثرات بد و نامطلوبی بر روی کودکان می‌گذاشت‌. کودکان از ترس، تمام وجودشان می‌لرزید و حتی بعد از مدتی نسبت به فریادها، خنثی می‌شدند.

فریاد زدن

سخن آخر در رابطه با تربیت کودکان در گذشته

همانطور که گفته شد این روش‌ها کاملا ظالمانه بودند و نه تنها فایده نداشتند، بلکه آسیب روحی شدیدی وارد می‌کردند‌‌. متاسفانه این روش‌ها باعث شد که فرزندان هم بعد از بزرگ شدن و بچه دار شدن، آن‌ها را تکرار کنند‌. به نظر شما کدام یک از سه روش بالا از همه مخرب‌تر بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا