آیا افسردگی باعث بی‌انگیزگی در رابطه جنسی می‌شود؟

آیا افسردگی باعث بی‌انگیزگی در رابطه جنسی می‌شود؟

افسردگی و بی انگیزگی در رابطه جنسی یک ارتباط دوطرفه دارند و هر کدام بر دیگری اثر می‌گذارند. میل جنسی از مغز شروع می‌شود. حضور مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی باعث ایجاد این میل می‌شود و جریان خون را در اندام های جنسی افزایش می‌دهد. مدار های مغزی که توسط این مواد کار می‌کنند در زمان افسردگی دچار اختلال می‌شوند.

در این مقاله به موارد مربوط به افسردگی و  بی انگیزگی در رابطه جنسی اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشد:

مصرف داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی باعث بی انگیزگی در رابطه جنسی و اختلال در رابطه می‌شوند. همانطور که این داروها باعث می‌شوند که افراد خلق و خو و رفتار بهتری داشته‌باشند، اما بعضی از ان ها باعث بروز مشکلات و عوارضی می‌شوند. مثلا مهار کننده انتخابی سروتونین(SSRI) دارای عوارض جانبی نامطلوب است و باعث بی انگیزگی در رابطه جنسی می‌شود. این مواد روی عملکرد کلی مغز اثر گذاشته و همانطور که برروی خلق و خو تاثیر مثبت دارند، بر عملکرد جنسی تاثیر منفی دارند.

درمان تاثیر افسردگی بر بی انگیزگی در رابطه جنسی

برای کمتر کردن تاثیر افسردگی بر میل جنسی باید از داروهایی استفاده کنید که تاثیر کمتری در عملکرد جنسی افراد دارند و دز پایین تری دارند.

برای قبول و مدیریت اثرات ناخوشایند افسردگی و عوارض جانبی که ممکن است به وجود بیاید، قبل از همه چیز با خود و با شریک جنسی خود صریح و صادق باشید. و با پزشک خود در ارتباط باشید. قبول این ذهنیت که  بی انگیزگی در رابطه  جنسی بر اثر داروهای ضد افسردگی ایجاد شده‌است، بهتر به شما کمک می‌کند که با آن کنار بیایید و به خود فرصت بهبود را بدهید. این اطمینان را داشته باشید اگر خودتان ذره ای همکاری کنید می‌توانید طول درمان را کاهش دهید. ولی سعی کنید افسردگی را همواره کنترل کنید. زیرا این بیماری روحی باعث بروز بیماری های جسمی زیادی می‌شود.

چند توصیه برای درمان بی انگیزگی در رابطه جنسی تحت تاثیر داروهای افسردگی:

هرگز به خاطر ترس از آسیب دیدن در رابطه جنسی، درمان افسردگی را رها نکنید. زیرا این کار باعث تشدید مجدد بیماری و عوارض غیر قابل درمان آن می‌شود.

فراموش نکنید که این مشکل مختص شما نیست و بسیاری از عوامل ناخواسته باعث بروز آن می‌شوند و یک بیماری رایج است که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نکته را که ابتدا باید افسردگی درمان شود را از یاد نبرید. هرچه که در زندگی شما اتفاق افتاده باشد شما باید اول مشکلتان را ریشه ای درمان کنید و بعد از ان به بررسی و درمان عوارض جانبی آن بپردازید.

سخن آخر

اگر متوجه علائم افسردگی و بی انگیزگی در رابطه جنسی در خودتان شدید، قبل از همه چیز خودتان سعی کنید دلیل آن را بیابید . اگر موفق نشدید حتما و بدون درنگ با پزشک متخصص صبحت کنید. بیماران افسرده و همسرانشان باید این موضوع را درک کنند و بدانند که هیچ استانداردی برای فاصله زمانی مشخص در رابطه جنسی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا