ایده تزیین قهوه؛ بهترین روش آرت زدن رو یاد بگیر!

ایده تزیین قهوه؛ بهترین روش آرت زدن رو یاد بگیر!

شما تصور می کنید که چون باریستا  کافی شاپ مورد علاقه تان طرح های لاته فوق العاده ای را در ست می کند، معنای آن این است که کار آسانی است؟ اگر تا به حال تلاش کرده باشید تا لاته آرت درست کنید، پس از یک خراب کاری بزرگ می دانید که باریستای شما چه میزان ماهر است و چقدر طور کار می کند که گویی خیلی ساده است.چگونه یک آرت خوب بزنیم؟

در ادامه این مطلب آموزش زدن لته آرت را برای مبتدی ها قرار داده ایم:

مرحله اول: درست کردن بهترین فوم

شیر سرد را بریزید

ابتدا باید مقدار کافی شیر سرد (1 درجه سانتی گراد) برای یک فنجان را داخل پیچر خود بریزید. چند نکته:

1-حدود 30 دقیقه قبل از استفاده پیچر خود را داخل فریزر یا یخچال بگذارید. وقتی پیچر سرد باشد به شما زمان بیشتری برای بخاردهی شیر می دهد که احتمال سوختن شیر را کاهش می دهد. همچنین این کار باعث می شود کرم سفت تر شده و کار با آن راحت تر شود.

2-از یک دماسنج مایع استفاده کنید تا بدانید چه وقت شیر را از نازل بخار جدا کنید تا نسوزد. باید سعی کنید شیر را تا به مدت زمان مشخصی تا زیر دمای جوش بخار دهید. صبر کردن زیاد باعث سوختن شیر می شود.

بخار را روشن کنید

دوم، استیم وند را در انتهای پیچر قرار دهید، روشنش کنید و نازل را به آرامی تا نزدیک به سطح شیر بالا بیاورید. همانطور که شیر به بالا آمدن ادامه می دهد، پیچر را پایین بیاورید تا نازل بخار در فاصله حدود 1 سانتیمتر از سطح شیر بماند. اجازه ندهید شیر بیش از حد پف کند یا حباب های بزرگ تشکیل شود. مهم است که یک شیر نرم و مخملی درست کنید نه فوم شیر که روی بیشتر نوشیدنی های اسپرسو قرار دارد.

شیر را بچرخانید

سوم، اجازه دهید دمای شیر به 37 درجه برسد و نازل بخار را در عمق شیر ترجیحاً در کناره پیچر قرار دهید، به طوری که پیچر بتواند در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخد. در حالی که استیم وند نزدیک ته پیچر در جای خود قرار دارد، شیر را به آرامی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

بخار را روشن کنید

چهارم، تا زمانی که شیر به دمای 65 تا 68 درجه سانتی گراد برسد به چرخاندن ادامه دهید و اجازه ندهید شیر فوم گرفته به دمای 71 برسد. اطمینان حاصل کنید که:

مراقب حالت قرارگیری استیمر خود باشید و پیچر را مناسب با آن تنظیم کنید. برخی استیمرها شیر را به قدری سریع داغ می کنند که باید حدود 10 درجه قبل از اینکه به دمای مد نظرتان برسد شیر را از آن جدا کنید تا نسوزد. هدف شما باید حباب های کوچک و سبک باشد که به آن میکروفوم گفته می شود. هدف این است که یک فوم سبک بدون آسیب رسیدن به بادی ایجاد شود.

بخار را خاموش کنید

پنجم، بخار را خاموش کرده و دماسنج و نازل را از شیر بیرون بیاورید. آن ها را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

بچرخان بچرخان بچرخان

در پایان چند ثانیه زمان دهید تا شیر جا بگیرد و بافت مخملی تری داشته باشد، سپس آن را محکم بچرخانید. اگر حبابی دیدید قبل از ادامه دادن به چرخش پیچر را برای 20 تا 30 ثانیه روی پیشخوان بکوبید.ایده زدن آرت

مرحله دوم: عصاره گیری اسپرسو

شما باید به محض کف کردن شیر شروع به عصاره گیری شات اسپرسو کنید. هر شات باید بین 7 تا 8 گرم قهوه آسیاب شده داشته باشد.

فشاری که برای تمپ قهوه در پورتافیلتر استفاده می کنید باید حدود 30 تا 40 پوند باشد. می توانید برای تخمین مقدار فشار لازم از یک ترازوی آشپزخانه استفاده کنید و با دستتان آن را فشار دهید تا ببینید چقدر نیرو باید به پورتافیلتر وارد کنید. برای تازگی بیشتر از یک آسیاب قهوه مته ایی استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر روی اندازه دانه های آسیاب شده اسپرسو داشته باشید. سپس شات اسپرسو را بگیرید. یک شات ایده آل دارای کمی کرما و عطر و بوی معمول قهوه است. چند نکته:

1-عصاره گیری یک شات ایده آل حدود 21 تا 24 ثانیه طول می کشد. وقتی نزدیک 24 ثانیه طول بکشد اسپرسوی شیرین تری داریم.

2-میزان فشاری که هنگام تمپ کردن وارد می شود به طور مستقیم بر زمان عصاره گیری موثر است. تنها نیروی کافی را وارد کنید تا اسپرسو به آرامی و به طور یکنواخت استخراج شود. اگر هنگام تمپ به اندازه کافی فشار وارد نکنید عصاره گیری خیلی سریع انجام می شود.

3-سپس می توانید شات های اسپرسوی خود را داخل یک ماگ یا فنجان دیگر با دهانه بزرگ بریزید. اجازه ندهید افزودن شیر بیش از 10 ثانیه طول بکشد.مرحله سوم، ریختن شیر و لته آرت

مرحله سوم، ریختن شیر و لته آرت

همانطور که قبلاً گفتیم لازم است هنگام بخار دادن شیر لازم است به ارتفاع، موقعیت و جریان توجه داشته باشید. چند نکته در این رابطه: شروع ریختن تا نیمه پر شدن فنجان را از کمی بالا شروع کنید و سپس پیچر را کمی پایین تر آورید تا به کرما نزدیک شده و فوم ظاهر شود. پیچر را از بالا تا پایین حرکت دهید و سرعت ریختن را ثابت نگه دارید. فنجان را در یک زاویه خاص نگه دارید و به صورت یکنواخت شیر را بریزید. ریختن خیلی سریع باعث شکسته شدن کرما می شود و اگر خیلی آهسته شیر رار بریزید باعث می شود فوم ته پیچر بماند. وقتی فنجان نیمه پر شد شروع کنید به ریختن در قسمت عقبی فنجان و با یک حرکت مچ دست ملایم، پیچر را از کناره تا کناره دیگر حرکت دهید.

آموزش طرح روی لته

شیر را از فاصله 2 تا 3 سانتیمتری در فنجان بریزید. وقتی فنجان نیمه پر شد، پیچر را به آرامی به سمت جلو و عقب بلرزانید و در همان حال به عقب حرکت دهید. این کار باعث می شود طرح گل به جلو حرکت کرده و فنجان را پر کند. اگر بجای تکان دادن دست، مچ خود را به عقب و جلو بلرزانید بهترین طرح را ایجاد می کند.

کلام آخر

زدن آرت و درست کردن قهوه، به زمان و تکرار زیادی نیاز دارد و شما باید چندین بار اشتباه کنید و آن را خراب کنید تا به نتیجه درست برسید. مراحل بالا را با دقت انجام دهید تا بتوانید در نهایت یک آرت خوب بزنید و از نتیجه راضی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا