بهترین انواع بن‌سای برای نگهداری در خانه

هیچ لذتی بالاتر از تماشای طبیعت، پیاده روی در طبیعت و نشستن در کنار رودخانه نیست. ساکنین شهرهای بزرگ برای تماشای چنین مناظری حتما باید بار سفر را به سوی یک منطقه بکر و خوش آب و هوا ببندند. اگر در آپارتمان ساکن هستید، با احساس دوری از طبیعت بیگانه نیستید. اما می توانید با چیدمان منزلتان به کمک گیاهان آپارتمانی زیبا سرزندگی و شادابی طبیعت را به خانه بیاورید. یکی از گیاهان زینتی که این روزها بسیار پرطرفدار شده است، بُن‌سای ها هستند؛ گروهی از گیاهان خاص مینیاتوری که با یک روش خاص ریشه‌ها و ساقه‌هایشان کوتاه شده و در گلدانی ظرف‌ مانند کاشته می‌شوند.

خواستگاه بُن‌سای چین و ژاپن است. احتمالا شما هم با دیدن درختان بُن‌سای بر روی میزهای اداری، قفسه های کتاب و اتاق نشیمن این گونه تصور می کنید که درختان بُن‌سای، در دسته گیاهان آپارتمانی قرار می گیرند. اما جالب است بدانید که اکثر گونه های بُن‌سای برای رشد به نور مستقیم خورشید و دمای فضای باز نیاز دارند. در میان انواع مختلف بن‌سای تنها دو گونه گرمسیری و نیمه گرمسیری برای نگهداری در آپارتمان مناسب هستند. در ادامه با معرفی درختان بُن‌سای سازگار با محیط آپارتمان با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۵ گیاه آپارتمانی گران قیمت برای لاکچری ها! گیاهانی مناسب افراد پولدار!

1- بُن‌سای فیکوس

بُن‌سای فیکوس یک گیاه همیشه سبز مقاوم و سازگار با محیط است که برخلاف اغلب بُن‌سای ها می تواند رطوبت و نور کم را تحمل کند. این گیاه برگ هایی بیضی شکل به رنگ سبز روشن و شاخه هایی با خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون دارد که در فضای آزاد ارتفاع آنها حتی به 5 متر نیز می رسد. بُن‌سای فیکوس به واسطه ریشه و بن قوی و برگهای بیضی سبز تیره و متناوب که بالای ساقه رشد کرده‌اند، شناخته می شود. از جمله معروف ترین انواع بُن‌سای فیکوس می توان به فیکوس بنجامین و فیکوس رتوزا اشاره کرد.

بُن‌سای فیکوس
بُن‌سای فیکوس

2- بُن‌سای کارمونا

بُن‌سای کارمونا علاوه بر سازگاری با محیط داخل خانه، به دلیل گل های سفیدی که در تمام طول سال بر روی آن خودنمایی می کنند و میوه های قرمزش بسیار محبوب است. این درختچه دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره براق و پوست قهوه ای روشن است. کارمونا گیاهی بسیار کم توقع، مقاوم به نورخورشید و پر آب است و  با توجه به استثنایی بودن گیاه در زندگی در محیط بسته، گل دهی و میوه دار بودن در دسته گیاهان آپارتمانی با ارزش قرار می گیرد.

بُن‌سای کارمونا
بُن‌سای کارمونا

3- بُن‌سای شفلرا

بُن‌سای شفلرا یکی از زیباترین و مقاوم ترین درختچه های آپارتمانی است که با نگهداری خیلی آسان و خاصیت هرس پذیری بالا می توان به راحتی از آن در محیط آپارتمان نگهداری کرد. این گیاه رشد آهسته ای دارد و با محیط های مختلفی سازگار است. نور مورد نیاز برای بُن‌سای شفلرا نور غیر مستقیم خورشید است و نور بیش از حد منجر به سوختن برگ های آن خواهد شد. این گیاه نسبت به سایه تا حدودی مقاوم است.

بُن‌سای شفلرا
بُن‌سای شفلرا

4- بُن‌سای نارون چینی

بُن‌سای نارون چینی یک درختچه کلاسیک است که بومی مناطق شرق و جنوب شرق آسیا و به ویژه چین است. این گیاه رشد و مقاومت خوبی دارد و به دلیل نحوه نگهداری آسان به یکی از محبوب‌ترین درختان مینیاتوری تبدیل شده است. نارون چینی را هم در داخل وهم در خارج از خانه می توان نگهداری کرد. این گیاه در سایه بصورت جزئی و در آفتاب بخوبی رشد می کند و گزینه مناسبی برای افرادی است که تجربه چندانی در نگهداری از گل و گیاه ندارند.

بُن‌سای نارون چینی
بُن‌سای نارون چینی

5- بُن‌سای کراسولا

بُن‌سای کراسولا درختچه ای با تنه و برگ های ضخیم است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به گیاهان گوشتی و کاکتوس دارد. برطرف کردن نیازهای این گیاه و نگهداری از آن بسیار ساده و لذت بخش است و مقاومت بالایی دارد. این ساکولنت همانند سایر ساکولنت ها نیاز به آبیاری کم، نور زیاد ولی فیلتر شده و دمای معمول اتاق برای رشد دارد و در این شرایط رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

بُن‌سای کراسولا
بُن‌سای کراسولا

6- بُن‌سای سریسا

بُن‌سای یک گیاه همیشه سبز با برگ های بیضی کوچک به با سایه های صورتی یا سفید رنگ است که به دلیل گل‌های ریز و زیبا به گیاه هزار ستاره نیز معروف است. این گیاه مانند پنج گزینه قبلی نگهداری ساده ای ندارد و نسبت به تغییرات دما، مکان، نور و میزان آب حساسیت بیشتری دارد. بسته به آب و هوای محل زندگی می توان از این گیاه هم در داخل و هم در خارج از منزل نگهداری کرد.

بُن‌سای سریسا
بُن‌سای سریسا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا