بهترین راهکارها برای مبارزه با وسواس فکری!

بهترین راهکارها برای مبارزه با وسواس فکری!

وسواس فکری برای درصد زیادی از افراد یک معضل به حساب می آید. که باعث بروز مشکلات متعددی در زندگی فردی و اجتماعیمان میشود. شما چگونه وسواس فکری خود را کنترل می کنید؟

در ادامه به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

برای کنترل وسواس فکری، مکث کنید

اولین قدمی که می توانید بردارید، این است که وقتی فکری به ذهنتان خطور کرد، به جای پاسخ فوری به آن، به سادگی کمی مکث کنید. ممکن است سخت باشد اما سعی کنید این افکار را از دید فرد دیگری و یا در مقیاس بزرگتر نگاه کنید. با گذشت زمان، این راه می تواند به شما در کنترل بیشتر کمک کند. هنگامی که کمی بین خودتان و افکارتان فضا ایجاد می کنید، می توانید بیشتر درستی آنها را بسنجید، سپس شما می توانید کشف کنید که چه چیزی باعث افکار وسواسی می شود و درست تر واکنش نشان می دهد.

تمرینات ذهن آگاهی انجام دهید

اگر شما OCD دارید، تکنیک های ذهن آگاهی ممکن است به شما در ایجاد دیدگاهی عینی تر در مورد افکار وسواسی کمک کند. برنامه های زیادی برای تمرینات مایندفولنس یا ذهن آگاهی وجود دارد. این تمرینات باعث می شوند شما به افکار، احساسات و جسم خود در هر لحظه آگاه باشید و خود را مدیریت کنید.وسواس فکری

تفکیک فکر از عمل کلید طلایی درمان وسواس فکری

افراد مبتلا به OCD ممکن است این باور را داشته باشند که فکر کردن در مورد چیزی بد یا خطرناک (مانند اذیت کردن مدیر خود یا آزار رساندن به کسی) از لحاظ اخلاقی معادل اجرای عمل است. آنها حتی معتقدند که اگر آنها در مورد جیزی فکر کنند (مانند تصادف یا یک بیماری جدی)، این به این معنی است که این رویداد اتفاق خواهد افتاد، مگر اینکه آنها کاری برای جلوگیری از آن انجام دهند. این باورها به نام آمیختگی فکر و عمل شناخته می شود و یکی از دلایلی است که افکار وسواسی برای افراد مبتلا به OCD بیشتر می شود.

برای درمان وسواس فکری کمک بگیرید

اگر احساس می کنید نمی توانید با افکار و اعمالتان مقابله کنید، با متخصص روانشناس یا روانپزشک صحبت کنید. مراجعه به مرکز روانشناسی و شروع فرایند درمان با رویکردهای مختلف بسیار موثر خواهد بود. قطعا کسی که برای درمان وسواس فکری تربیت شده، خیلی از مواقع بیشتر از شما می تواند کمک کننده باشد.

کاهش احساس شرم و گناه

افراد مبتلا به OCD می توانند حجم زیادی از ترس، گناه، شرمساری عمیق، افسردگی، خجالت و حتی نفرت را تجربه کنند. سعی کنید با خودتان مهربان و صبور باشید. به یاد داشته باشید که همه گاهی اوقات افکار مزاحم را تجربه می کنند. تشخیص افکار مزاحم که دارید تمرین خوبی است، اما این بدان معنا نیست که باید با آن همذات پنداری کنید. هنگامی که شما قبول می کنید که نمی توانید به طور کامل افکار خود را کنترل کنید، می توانید به افکار اجازه دهید بدون وسواس جریان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا