بهداشت جنسی زنان/هر آنچه خانم ها باید بدانند!

بهداشت جنسی زنان/هر آنچه خانم ها باید بدانند!

آموزش اطلاعات لازم در زمینه بهداشت جنسی زنان، تاثیر بسزایی در افزایش سلامت جامعه دارد و مانع شیوع بیماری های مقاربتی و جنسی می‌شود. بهداشت جنسی زنان بحث بسیار گسترده‌ای است و عفونت واژن، مشکلات یائستگی،مراقبت های بارداری و بهداشت رابطه جنسی از شاخه های آن است. شما می‌توانید به راحتی و بدون در نظر گرفتن موضوع شرم و حیا، در مورد مسائل بهداشت جنسی با دختران و بانوان حرف بزنید. و با افزایش اطلاعات و آموزش لازم آن ها را آگاه کنید و خود مراقبتی را که یکی از اصول آن رعایت بهداشت جنسی است، در جامعه تقویت کنید.

شروع آگاهی

بهتر است که این آموزش ها را در سنین 10 تا 15 سالگی، که دختران اولین دوره ی قاعدگی یا پریودی را طی می‌کنند، آموزش داده شود. آگاهی دختر ها در این زمینه باعث کاهش استرس و ترس هنگام خونریزی می‌شود و آن را از ایجاد عفونت های واژینال، محافظت می‌کند. این آموزش ها باید به طور جدی در مدارس و توسط مربی بهداشت گفته شود. مادران نیز نقش موثری در انجام این کار دارند. باید دختر های نوجوان را از چگونگی ایجاد پریودی، سندروم های موجود در این زمینه بهداشت جنسی مانند، سندروم تخمدان پلی کیستیک، اندازه گیری پستان ها مطلع ساخت. یکی از موارد مهم استفاده از وسایل بهداشتی مانند، نوار بهداشتی است که باید هر 3 ساعت یکبار عوض شوند.

آزمایش پاپ اسمیر

انجام پاپ اسمیر یا نمونه برداری از دهانه رحم مختص زمان بیماری نیست. خانم های جوان و دختران چه مجرد و چه متاهل بالای 21 سال، باید سالانه برای اطمینان از سلامت واژن و دستگاه تناسلی این آ؛زمایش را انجام دهند. این کار تاثیر زیادی در تشخیص به موقع بیماری ها دارد.

معاینه سینه

یکی از رایج ترین و شایع ترین بیماری در بین بانوان، سرطان پستان است. این بیماری به راحتی با داشتن اطلاعات کافی قابل کنترل است. البته نباید مسائل ژنتیکی را در این مورد فراموش کنیم اما داشتن تحرک کافی و رساندن اطلاعات درست در مورد سبک زندگی می‌تواند تا حدودی ازایجاد سرطان پستان جلوگیری کند. پس از رشد پستان ها باید به دختران یاد بدهیم که چگونه سینه هایش را برای وجود غده معاینه کند. اگر اطلاع کافی در این زمینه ندارید به پزشک متخصص مراجعه کنید. هم چنین خانم ها در سنین بالا 40 سال، باید قبل از یائستگی، سالانه 2 بار برای انجام مامو گرافی و پلپ اسمیر اقدام کنند.

میزان اهمیت بهداشت رابطه جنسی

ایدز، هپاتیت ب، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی بیماری های شایعی هستند که به علت عدم وجود بهداشت جنسی ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از این بیماری ها اقدامات زیر را انجام دهید:

-باید از سنین بیست سالگی راه های جلوگیری از بارداری به دختران آموزش داده شود.

-آموزش و بهداشت جنسی به دختران و خانم ها تاثیر زیادی در کیفیت رابطه زناشویی و سلامت زوجین دارد و به داشتن خانواده‌ای شاد کمک می‌کند.

-از خرید لوازم پیشگیری از بارداری مانندکاندوم، استفاده از IUD و قرص ضد بارداری خجالت نکشید.

-اگر خشکی واژن دارید می‌توانید از ژل روان کننده استفاده کنید.

بهداشت جنسی را جدی بگیرید

در مورد عفونت ها و تفاوت های آن ها و بیماری زنان اطلاعات لارم را داشته باشید. حدالامکان این اطلاعات را از پزشک متخصص بگیرید.بدن خود را بشناسید و در صورت وجود هر گونه تغییر در ترشحات به آن رسیدگی کنید. سعی کنید از آب سرد برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید. از لباس زیر های نخی برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. از هرگونه درمان خانگی برای مشکلاتتان خودداری کنید. سعی کنید مشکلات را به خواهر، مادر و یا پزشک اطلاع بدهید و خجالت نکشید. سلامت شما ازهر چیزی مهم تر است. هنگام استفاده از سرویس بهداشتی های عمومی همیشه یک ژل ضد عفونی کننده برای ضد عفونی شلنگ یا دستان خود، به همراه داشته باشید. رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید و از نوشیدن بیش از حد مواد الکلی خودداری کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنیم مانند یک فرد دلسوز تا جایی که می‌توانیم اطلاعات درست را در زمینه بهداشت جنسی به بانوان بدهیم. نکاتی که به آن ها اشاره شد، نقش موثری در سلامت جنسی افراد دارد. و اگر موارد گفته شده را به درستی انجام دهید از بروز بسیاری از بیماری ها و عونت ها جلوگیری می‌کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا