خلاص شدن از شر جوش های پوستی بعد اپیلاسیون

خلاص شدن از شر جوش های پوستی بعد اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از راه‌های خلاص شدن از شر موهای زائد بدن است. اما در هر روشی ممکن از با مشکلاتی روبرو شویم. اکثر خانم ها چند ساعت پس از انجام اپیلاسیون احساس خارش و سوزش در محل اپیلاسیون دارند و چند روز بعد جوش های ریز و زیرپوستی به وجود می‌آیند. و حالا سؤال این است که چگونه می‌توان آن ها را درمان و یا از تشکیل شدن آن ها جلوگیری کرد؟ برای رسیدن به جواب باید بدانیم این جوش ها چگونه ایجاد می‌شوند.

علت زدن جوش بعد از اپیلاسیون چیست؟

درون پوست فولیکول وجود دارد. فولیکول به مجراهایی گفته‌ می‌شود که مو و ترشحات چربی از آن خارج می‌شود. و مواردی مانند التهاب باعث بسته شدن این مجراها می‌شود. در اپیلاسیون به این دلیل که مو با شدت از پوست خارج می‌گردد، التهاب و ورم ایجاد می‌شود و فولیکول ها بسته می‌شوند. و ترشحات چربی در آن محل جمع شده و راهی به بیرون پیدا نمی‌کنند و باعث ایجاد جوش می‌شوند.

در ادامه به راهکار هایی برای درمان و جلوگیری از ایجاد این جوش ها، اشاره کرده‌ایم:

کمپرس سرد

عمل اپیلاسیون همواره با التهاب همراه است و التهاب باعث بالا رفتن دمای محل مورد نظر می‌شود. به این منظور از کمپرس سرد برای کاهش دما و خنک شدن پوست استفاده می‌کنیم.

جلوگیری از ورود میکروب به داخل پوست

به محلی که اپیلاسیون شده دست نزنید و از کرم های آرایشی و مواد معطر مانند، عطر یا بادی اسپلش استفاده نکنید. زیرا بعد از اپیلاسیون منافذ پوست باز هستند و سریعا میکروب جذب می‌کنند.

لایه برداری پوست

در عمل اپیلاسیون ممکن است سلول های پوستی ضعیف شده کنده شوند و روی پوست بمانند و باعث ایجاد آلودگی روی پوست شوند. 8 ساعت بعد از اپیلاسیون از اسکراب یا لایه بردار استفاده کنید. این کار را بعد از هر بار حمام کردن انجام دهید تا پوست مرده و سطحی که در مقابل رویش مو مقاومت می‌کند پاکسازی شود.

استفاده ار ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا علاوه بر آبرسانی به پوست باعث درمان جوش های بعد از اپیلاسیون می‌شود و پوست را التیام می‌بخشد. برای تاثیر بیشتر این ژل، بهتر است آن را در یخچال نگه‌داری کنید تا خنک شود.

روغن ویتامینE

هرچند روز درمیان، برای جلوگیری از خشکی پوست و حفظ رطوبت آن و در نتیجه جلوگیری از زدن جوش، از روغن ویتامینE بر روی محل اپیلاسیون بمالید.

استفاده از پماد های موضعی

تا 3 روز بعد از اپیلاسیون، از وکس یا پماد های حاوی پلی میکسین B سولفات مانند، Bacitracin zinc و Neosporin، روی پوست خود بمالید. فراموش نکنید دست هایتان را کاملا شسته و بعد این کار را انجام دهید.

کلام آخر

به طور قاطعانه نمی‌توان گفت کدام روش اپیلاسیون از همه بهتر است و این بستگی به نوع پوست افراد مختلف دارد. افرادی که پوست حساس و مستعد جوش دارند باید از روش هایی استفاده کنند که تحریک پوستی کمتری دارد. گاها با انجام همه اقدامات پیشگیرانه ممکن است این جوش ها ایجاد شوند. در صورت شدت این جوش ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا