راهکارهای مراقبت از پوست نوزادان و کودکان در فصل زمستان

راهکارهای مراقبت از پوست نوزادان و کودکان در فصل زمستان

هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند به پوست ظریف و نرم کودکان آسیب برساند. پوست نازک نوزادان در برابر هوای سرد زمستانی بسیار حساس‌تر شده و بیشتر از قبل در معرض آسیب‌های پوستی قرار می‌گیرد.راهکارهای مراقبت از پوست نوزادان و کودکان در فصل زمستان

در این مطلب به بررسی چند نکته مهم مراقبت از پوست کودک در فصل سرما می‌پردازیم:جلوگیری از خشکی پوست کودکان

1-استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد

درست است که دمای هوا در زمستان پایین است، اما فراموش نکنید که نور خورشید همچنان در روند مراقبت از پوست کودک در زمستان بسیار مهم است. برف 85 درصد از اشعه های مضر خورشید را منعکس می کند. بنابراین اگر در منطقه پوشیده از برف زندگی می کنید، قبل از خروج از خانه، صورت کودک خود را با کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان بپوشانید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF  15 تا 30 برای نوزادان مناسب هستند.

2-از سرمازدگی بدن جلوگیری کنید

در طول زمستان، قسمت‌هایی از پوست به‌ویژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بینی و گونه که در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند دچار افت شدید دما می‌شود و در این زمان رنگ آن قسمت از ناحیه بدن، زرد یا سفید به نظر می‌رسد. البته اگر سرمازدگی از نوع شدید باشد، منجر به تخریب بافت‌های آن قسمت از پوست می‌شود. بنابراین مراقب پوشش انگشتان دست و پای نوزاد باشید. از جوراب و کفش گرم، دستکش و کلاه برای کودکان غافل نشوید. اگر نوزاد شما آن‌قدر کوچک است که برای حمل او از کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده می‌کنید، از پتوهای گرم یا پوشش کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده کنید.

3-حمام کردن روزانه برای کودکان ممنوع است

شایان ذکر است که پوست کودکان ۵ برابر پوست بزرگسالان نازک‌تر بوده و به همین دلیل نباید نوزادانی که تازه متولد می‌شوند را هر روز به حمام برد، چراکه در برخی از مواقع امکان به وجود آمدن بعضی از بیماری‌های پوستی وجود دارد. این موضوع یکی از موارد بسیار حائز اهمیت برای سلامت پوست به شمار می‌آید.

4-پیشگیری از خشک شدن و ترک لب‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید برای پوست کودکان انجام دهید، جلوگیری از خشک شدن و ترک لب‌ها است. در واقع بهترین راهکار برای محافظت از پوست کودکان در زمستان حفظ رطوبت و چربی پوست خواهد بود. علاوه‌بر این، به دلیل اینکه برخی از قسمت‌های پوست نوزاد مانند لب‌ها بسیار نازک هستند؛ می‌توانید از وازلین یا بالم لب ملایم به منظور محافظت در برابر سرما و کم کردن آسیب‌های پوستی، از خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها جلوگیری به عمل بیاورید.

5-استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا بخور

در صورتی که هوای خانه دارای رطوبت کافی نباشد باعث به وجود آمدن خشکی پوست خواهد شد. این موضوع بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد. در این گونه از مواقع پیشنهاد می‌شود تا از دستگاه‌هایی که باعث تنظیم شدن رطوبت فضای منزل می‌شوند استفاده کنید. در این صورت می‌توانید محافظت از پوست کودکان در زمستان را به خوبی انجام دهید. شایان ذکر است که وجود رطوبت باعث از بین رفتن خشکی پوست خواهد شد.

6-تغذیه مناسب

تغذیه صحیح نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی پوست و افزایش سطح رطوبت آن در روزهای سرد دارد. از این رو، در رژیم غذایی خود از موادی استفاده کنید که حاوی ویتامین A، E و C هستند. مصرف ماهی یا روغن تخم کتان، به دلیل آنکه اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 دارند، برای افرادی که دارای پوست بسیار خشک هستند، بسیار مفید است.

7-پوشیدن لباس مناسب

پوشش صحیح و استفاده از لباس های مناسب در زمستان نیز در سلامت پوست تاثیر بسیار زیادی دارد. از این رو از پوشیدن لباس هایی که پوست را تحریک می کنند مانند لباس های زبر و پشمی که خارش و التهاب پوست در پی دارند، خودداری کنید. توجه داشته باشید که پیش از پوشیدن لباس های پشمی و زبر، ابتدا یک لباس مناسب که جنس آن نرم است، پوشیده و سپس لباس مورد نظر را به تن کنید.پوست نوزادان و کودکان به دلیل حساس و لطیف بودن به مراقبت بیشتری نیاز دارد

سخن آخر

خشکی پوست اتفاق رایجی است که ممکن است در فصل سرما برای هرکسی پیش بیاید. اما پوست نوزادان و کودکان به دلیل حساس و لطیف بودن به مراقبت بیشتری نیاز دارد. مطالب بالا را مطالعه کنید و خشکی پوست کودک خود را بهبود ببخشید و کنترل کنید. اگر خشکی شدیدی مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا