راه های رفع بوی بد در خانه

محیط زندگی نقش مهمی در سلامتی و تندرستی ما دارد و تمیزی و خوشبو بودن آن فواید بسیاری مانند سلامت روان، بهبود کیفیت زندگی، احساس ثبات و اطمینان خاطر و تقویت تمرکز خواهد داشت. با وجود اینکه همه ما دوست داریم همیشه در محل زندگیمان رایحه ای خوش به مشام برسد، اما گاهی اوقات ممکن است با بوهای ناخوشایندی در خانه روبرو شویم. این بوهای نامطبوع ممکن است از منابع متعددی مانند لوازم خانگی، مبلمان، فرش، پارچه، کپک ها، گاز فاضلاب، نشت گاز طبیعی و یا حیوانات ناشی شوند.

بیشتر این بوها را می توان به سادگی از بین برد. اما از بین بردن برخی بوها، مانند بوی ناشی از نشت گاز طبیعی به اقدامات بیشتری نیاز دارد. پیدا کردن منبع بوی بد گاهی به سادگی خارج کردن یک کیسه زباله از منزل است. اما تشخیص منشاء برخی از بوها نیز ممکن است دشوار باشد. اولین کاری که باید انجام دهید، مشخص کردن مکانی است که در آنجا بوی بد به مشام می رسد. در ادامه با بررسی منابع احتمالی بوی نامطبوع در منزل و راه های برطرف کردن آنها با ما همراه باشید.

1- سطل زباله

سطل های زباله یکی از منابع اصلی ایجاد بوی بد هستند. اگر آشپزخانه شما بوی گوشت فاسد یا مواد غذایی مانده می دهد، سطل زباله را بررسی کنید. خیس شدن سطل زباله می تواند یکی از دلایل اصلی بوی بد در خانه باشد. تمیز کردن و شستشوی سطل زباله با آب و مواد شوینده از این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

2- فر و مایکروفر

باقی مانده مواد غذایی پخت شده در فر و مایکروفر یکی دیگر از عوامل ایجاد بود در آشپزخانه هستند. هر بار پس از استفاده فر و مایکروفر، صبر کنید تا خنک شوند و داخل آنها را بخوبی تمیز کنید.

3- اجاق گاز و هود

باقی مانده مواد غذایی روی مشعل و سطح اجاق گاز می تواند منجر به ایجاد بوی نامطبوع در خانه شود. از تمیز کردن آنها با استفاده از پاک کننده ها و کیت تمیز کننده اجاق گاز غافل نشوید. اگرچه هود به پاکسازی هوا کمک می کند، اما اگر فیلترهای آن به طور مرتب تمیز و یا تعویض نشوند، با ضعف عملکرد روبرو خواهد شد. سعی کنید فیلتر هود آشپزخانه را مرتبا تمیز کنید. این کار به از بین رفتن بوی غذا و سوختگی و گردش هوای بهتر در آشپزخانه کمک می کند.

4- سینک ظرفشویی

وجود بقایای مواد غذایی و چربی در سینک ظرفشویی منجر به رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد در سینک ظرفشویی خواهد شد. سینک ظرفشویی خود را مرتبا تمیز کنید. می توانید از قرص های بوگیر لوله برای رفع بوی بد سینک ظرفشویی کمک بگیرید.

5- ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی دیگر از منابع اصلی ایجاد بوی بد در خانه است. علاوه بر تمیز کردن منظم فیلتر ماشین ظرفشویی، به طور منظم از قرص های تمیز کننده ماشین ظرفشویی برای از بین بردن باقی مانده مواد غذایی، چربی و مواد شوینده از سطح دستگاه استفاده کنید.

6- یخچال و فریزر

ماشین ظرفشویی و اجاق گاز تا زمان بسته بودن درب هیچ بوی بدی از خود منتشر نمی کنند. اگر پس از باز کردن درب یخچال و فریزر بوی بد به مشامتان رسید، زمان تمیز کردن آن فرا رسیده است. یخچال و فریزر را از برق بکشید. تمام مواد غذایی را خارج کنید و قفسه ها را بخوبی تمیز کنید. استفاده از بوگیر یخچال یا گذاشتن مقداری جوش شیرین درون یخچال می تواند به از بین رفتن بوی بد یخچال کمک کند.

7- کابینت

اگر بوی غذا، کپک یا ماندگی از کابینت می آید، وقت بررسی آن فرا رسیده است. به دنبال قوطی ها و مایعات ریخته شده از شیشه ها بگردید. خیس شدن داخل کابینت اغلب مکان مناسبی برای رشد حشرات است.

8- لباسشویی

مانند لوله‌های فاضلاب آشپزخانه و حمام، لوله های لباسشویی نیز می تواند به مرور زمان با زباله یا مواد شوینده مسدود شود. می توانید با استفاده از آب جوش، جوش شیرین و سرکه، فنر لوله بازکنی یا اسید لوله بازکن گرفتگی لوله ماشین لباسشویی را برطرف کنید. اگر دیگ لباسشویی منشاء بوی بد است، از جرم گیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

9- حمام

رطوبت زیاد حمام را به مکان مناسبی برای رشد انواع کپک و باکتری تبدیل می کند. این بوها معمولاً توسط صابون، شامپو و مسود شدن زهکش کف حمام با موهای زائد ایجاد می شوند. باز کردن زهکش ها با پیستون یا لوله بازکن های شیمیایی می تواند به رفع این مشکل کمک کند. سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد بوهای نامطبوع حمام را مرتبا تمیز کنید.

10- توالت

توالت نیز باید مانند حمام دائما تمیز شود. اگر با تمیز کردن توالت همچنان بوی بد به مشامتان می رسد، ممکن است مواردی مانند گرفتگی فاضلاب، آب بندی های قدیمی یا آسیب دیده یا مشکلات لوله کشی منجر به این اتفاق شده باشند.

11- جاکفشی

کفش ها پس از مدتی استفاده بدبو می شوند و قرار دادن آنها در جاکفشی منجر به ایجاد بوی نامطبوع در آن خواهد شد. اگر کفش هایتان پس از مدتی استفاده بو می گیرد، از بوگیر کفش استفاده کنید. جوش شیرین نیز به جذب رطوبت کفش و از بین بردن بوی آن کمک می کند. شستشوی کفش ها نیز یکی دیگر از راه های از بین بردن آلودگی و بوی بد آنهاست.

12- حیوانات خانگی

نظافت حیوان خانگی بخش جدایی ناپذیر از نگهداری آن‌ها می باشد. مواردی مانند ریزش مو، ادرار و استفراغ می تواند منجر به ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع در منزل شود. موهای ریخته شده بر روی مبل و فرش را مرتبا نظافت کنید. جوش شیرین نیز یک بوگیر بسیار قوی است که می توانید از آن کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا