طرز تهیه آش سبزی شیرازی اصیل، با گوشت و بدون گوشت!

طرز تهیه آش سبزی شیرازی اصیل، با گوشت و بدون گوشت!

آش سبزی یک آش شیرازی و خوشمزه است که شیرازی ها برای صبحانه نیز آن را سرو‌ می‌کنند. این آش هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه می‌شود. و برای فصل های سرد سال بسیار مناسب و خوشمزه است.

در ادامه این مطلب با ما در آموزش تهیه آش سبزی، همراه باشید:گ

مواد لازم جهت تهیه آش سبزی:

گوشت سردست گوسفندی با استخوان: ۵۰۰ گرم

سبزی آش سبزی شامل: تره ۱ کیلوگرم و ترخون خشک ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نخود: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

عدس: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

لوبیا سفید: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد

پیاز داغ: به مقدار دلخواه

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز: به مقدار لازم.

مرحله اول تهیه آش سبزی:

دقت کنید که لاید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. برای شروع حبوبات را بپزید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را بپزید، چون از عدس دیرتر می‌پزند. سپس در یک ساعت پایانی پخت عدس را هم اضافه کنید. سبزی آش که همان تره است را هم پاک کنید و بشورید و وقتی خشک شد ریز خرد کنید.

مرحله دوم:

تا حبوبات پخته شوند، گوشت را در یک قابلمه جداگانه با یک عدد پیاز درشت و نمک و فلفل و زردچوبه بپزید. فراموش نکنید که گوشت حتما باید خوب بپزد، چون قرار است آن را له کنیم. برنج را هم جداگانه با مقداری نمک و روغن بپزید تا حدی که شفته شود.

مرحله سوم:

سبزی‌ یا همان تره را ساطوری خرد کنید و جداگانه بپزید و در مقداری روغن تفت دهید تا زمانی که رنگش عوض شود و سرخ شود. برای خوشرنگ‌تر شدن آش می‌توانید مقداری سبزی قورمه سبزی سرخ شده هم به تره در حال سرخ شدن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

دراین مرحله گوشت پخته شده را از قابلمه خارج کنید و استخوان‌هایش را جدا کنید و به صورت جداگانه کاملا با گوشتکوب له کنید، هر چه گوشت را بیشتر له کنید آش کشدارتر می‌شود. سبزی و برنج را به حبوبات پخته شده اضافه کنید. آب گوشت را هم روی آن‌ها بریزید و گوشت را هم اضافه کنید و اجازه دهید آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. پیازداغ را هم به مقدار دلخواه جداگانه درست کنید.

مرحله پنجم:

هنگامی که آش درحال پخت است،مقداری پیاز داغ روی آن بریزید. ۱/۳ آش را جدا کنید و خوب بکوبید یا با میکسر میکس کنید و دوباره به آش اضافه کنید، این کار باعث کشدار شدن آش می‌شود. در این مرحله ترخون خشک را هم اضافه کنید. صبر کنید تا آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد و به غلظت دلخواه شما برسد.

مرحله ششم:

پس از اینکه آش سبزی پخته شد، آن را در ظرف مورد نظر سرو و با پیازداغ تزیین کنید. آش سبزی را معمولا با طعم تند فلفل مزه‌دار می‌کنند. در صورت تمایل روی آش سبزی فلفل سیاه بپاشید.

تهیه آش سبزی بدون گوشت:

برای اینکه آش را بدون گوشت تهیه کنیم،‌ در مرحله ای که گوشت را یه طور کامل له میکنیم و به بقیه مواد اضافه میکنیم، دیگر گوشتی را اضافه نمیکنیم و بقیه مراحل پخت را انجام میدهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا