طرز تهیه لوکوم ترکیه‌ای بدون نیاز به فر!

طرز تهیه لوکوم ترکیه‌ای بدون نیاز به فر!

لوکوم ترکیه‌ای یک شیرینی اصیل ترکیه است که در ایران به نام راحت القوم آن را میشناسیم و در دورهمی ها و مهمانی ها از آن استفاده میکنیم.

در ادامه به بررسی تهیه مرحله به مرحله این شیرینی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

مواد لازم جهت تهیه لوکوم ترکیه‌ای:

_نشاسته: ۱ پیمانه

_پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری سر صاف

_شکر: ۱٫۵ پیمانه

_وانیل: ¼ قاشق چایخوری

_پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری سر صاف

_زعفران دم کرده: ½ قاشق چایخوری

_کره یا روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

_مغز پسته: ۱ قاشق غذاخوری ‌‌لوکوم ترکیه‌ای

مرحله اول تهیه لوکوم ترکیه‌ای:

نشاسته را در یک تابه مناسب بریزید. پس از پیدا کردن تابه مناسب می توانید نوبت به الک کردن پودر زنجبیل می رسد. پس از الک کردن پودر زنجبیل می توانید آن را به نشاسته اضافه کنید. در ادامه کار باید آب را میان مشخص شده به همراه وانیل حل کرده و به نشاسته اضافه کنیم.

مرحله دوم تهیه لوکوم ترکیه‌ای:

در ادامه مواد به دست آمده را به خوبی با هم مخلوط کنید. این کار را به صورتی انجام دهید که نشاسته به طور کامل در آب حل شود. ژلاتین یکی از اصلی ترین مواد در تهیه لوکوم است. پس از مخلوط کردن پودر ژلاتین در آب آن را کنار می گذاریم. مخلوط نشاسته را در روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید حرارت باید بسیار ملایم باشد.

مرحله سوم:

مخلوط نشاسته که به صورت مداوم هم خورده است و روی حرارت ملایم است کم کم حالتی غلیظ به خود می گیرد و بسیار شبیه به فرنی می شود. وقتی نشاسته به غلظت مورد نظر رسید شکر را اضافه می کنیم و د راین مرحله می توانیم حرارت را کمی بیشتر کنیم.لوکوم ترکیه‌ای

مرحله چهارم:

در این مرحله زعفران دم کرده را به مخلوط اضافه می کنیم و هم زدن آن را ادامه میدهیم تا جایی که مواد به صورت یک رنگ به خود بگیرد. زمانی که غلظت مواد بیشتر شد می توانیم مخلوط ژلاتین را اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنیم.

مرحله پنجم:

بعد از اینکه ژلاتین به خوبی با موادی که در مراحل قبل تهیه کردیم، ترکیب شد، کره را به آنها اضافه می‌کنیم و تا زمانی که مایه لوکوم کاملاً حالت دار و سفت شود، به هم زدن مواد ادامه می دهیم. این نکته را مد نظر داشته باشید که فرایند مخلوط کردن مایه لوکوم از مرحله اول تا انتها در حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. این مرحله بسیار شبیه به طرز تهیه طرز تهیه قطاب گردویی است.

مرحله ششم:

پس از اینکه مایه لوکوم آماده شد مغز پسته را به آنها اضافه می کنیم و در این لحظه زمان خاموش کردن حرارت است. باید مواد را کمی مخلوط می کنیم تا مغز پسته ها به صورت یک دست در مایه لوکوم پخش شود. در این قسمت باید به دنبال قالبی مناسب باشید تا بتوانید بعد از چرب کردن آن مواد لوکوم را داخل آن بریزید.لوکوم ترکیه‌ای

مرحله هفتم:

بعد از چرب کردن قالب، یک لایه پلاستیک داخل ظرف قرار دهید و روی پلاستیک را با روغن چرب می کنید. در ادامه مایه لوکوم را داخل قالب میریزیم، سپس روی لوکوم را با یک دستکش پلاستیک چرب شده به صورت یکنواخت صاف می کنیم.

مرحله هشتم:

باید در این قسمت مشابه مرحله ای که در طرز تهیه باسلوق نارگیلی رعایت کردیم، قالب را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهیم تا لوکوم کاملا سفت شود. پس از گذشت این زمان قالب را از یخچال خارج میکنیم، سپس لوکوم را از قالب خارج کرده و به شکل لوزی هایی با قطر ۱٫۵ سانت برش می زنیم.

نکته مهم

برای آن که به خوبی رطوبت لوکوم به خوبی گرفته شود باید آن را در آرد سفید به خوبی بغلطانیم. البته در صورت تمایل می توانید برای ضخوشمزه تر شدن لوکوم از پودر نارگیل نیز به جای آرد استفاده کنید. ماندگاری این شیرینی در ظرف در بسته در دمای محیط ۱ هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا