فلسفه نام سیزده‌به‌در چیست؟ همه چیز درباره سیزده‌به‌در!

فلسفه نام سیزده‌به‌در چیست؟ همه چیز درباره سیزده‌به‌در!

سیزده‌به‌در یک تفریح قدیمی است که هرساله بعد از تعطیلات نوروز انجام میدهند. و کارهای خاصی در آن روز انجام میدهند. سیزده بدر فلسفه و آداب رسوم مخصوص دارد که بسیاری از افراد به آن باور دارند و انجام میدهند.

در ادامه به بررسی فلسفه های سیزده‌به‌در خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

سیزده بدر از گذشته تا امروز

در روز سیزده بدر که روز بزرگداشت طبیعت و تشکر برای باران و سرسبزی زمین است، از دوران ایران باستان تا به امروز مراسم بسیاری برگزار می‌شده است. در برخی از مناطق خانواده‌ها به دامان طبیعت رفته، آتش روشن کرده و به جشن و پایکوبی مشغول می‌شوند. یکی از مراسم‌ بسیار مهمی که در سیزده به در برگزار می‌شود، مراسم آب بارانی یا آب بازی است. در این روز تمامی افراد به کنار چشمه‌ها می‌رفتند و به روی هم آب می‌پاشیدند. این کار نمادی از آرزوی سالی پر باران و پر برکت برای یکدیگر بود. امروزه هم بسیاری از مردم شهرهای مختلف کشور برای آب بازی سیزده به در می‌روند. اما هنگام آب بازی باید به یاد داشته باشیم که از آب شهری و تصفیه شده استفاده نکرده و ذخایر آب را هدر ندهیم.

مراسم دیگری مانند نمایش‌ها و جشن‌های مختلف در سراسر شهرهای ایران برگزار می‌شوند. برخی از این جشن‌ها و مراسم‌ جشن‌های مذهبی و دینی بوده که بعد از اسلام وارد فرهنگ ایرانی شده‌اند. همان طور که پیشتر هم به این موضوع اشاره شد، سیزده بدر یک جشن باستانی بوده و پیش از اسلام در ایران وجود داشته است. به همین دلیل هم هیچ کدام از مراسم مذهبی، مراسم سنتی سیزده به در محسوب نمی‌شوند.

فلسفه نام سیزده‌به‌در

بسیاری از مردم ایران باور دارند که سیزده عدد نحسی بوده و برای دور کردن نحسی آن، این روز را به طبیعت می‌روند. اما جالب است بدانید که در هیچ دوره‌ای از ایران باستان، سیزده یک نماد نحس محسوب نمی‌شده است. این فرهنگ و اندیشه که به عدد سیزده به عنوان یک عدد نحس نگاه می‌شود، از فرهنگ‌های عربی و پس از اسلام وارد فرهنگ ایرانی شده است. از جایی که سیزده به در یک جشن و مراسم باستانی است، می‌توان نتیجه گرفت که به در کردن نحسی عدد سیزده تعبیر درستی از این نام نیست.

در باور مردم ایران باستان، عمر دنیای مادی تنها ۱۲ هزار سال بود و پس از آن، زمانی که وارد هزاره ۱۳ می‌شدند، دنیای مادی از بین رفته و روح انسان‌ها به جایگاه والای خود می‌رسد. در این روز همه از بدی‌ها و شر رهایی پیدا می‌کردند و به جایگاه حقیقی خود بازمی‌گشتند. ۱۲ روز اول سال هم نمادی از این ۱۲ هزار سال بود و روز سیزدهم را روز رهایی می‌پنداشتند. به همین دلیل و برای شادی و پایکوبی به دامان پاک طبیعت می‌رفتند. بنابراین نام سیزده به در اصلاً به معنای به در کردن هیچ بدی و نحسی نیست. در به معنای بیرون بوده و در کل این نام به این معناست که در سیزدهمین روز، به بیرون خواهیم رفت.گره زدن سبزه

از دیگر آداب و رسوم سیزده بدر، گره زدن سبزه بـه منظور برآورده شدن آرزوهاست کـه شاید بیشتر برای جوانان دارای جذابیت بوده و منظور ازآن برآورده شدن آرزو و باز شدن بخت آن‌هاست.

سپردن سبزه به آب روان

در گذشته رسم بر آن بوده اسـت کـه دوازده ستون از دوازده نوع غله بـه تعداد دوازده ماه سال سبز می کردند. «در مواردی هفت ستون بـه نشانه هفت امشاسپند» در هنگام سال نو هر کدام از غله‌ها راکه رشد بهتری داشت، بـه فال نیک میگرفتند و برای کشت آن سال ازآن نوع غله بیشتر می‌کاشتند

چون معتقد بودند این نوع غله در آن سال برکت بیشتری بـه همراه خواهد داشت. آن‌ها در پایان سیزدهمین روز نوروز سبزه‌ها را درکنار نهرها می‌گذاشتند یا بـه جوی آب روان می‌سپردند. بعضی معتقدند کـه دادن سبزه بـه آب خاطرات کهنه سال قبل را میشوید یا این‌کـه با این عمل سبزی بهار از طریق رود بـه سراسر زمین منتقل میشود و طراوت و شادابی بـه زمین بازمی‌گردد.

غذاهای مخصوص برای سیزده‌به‌در

بی شک می‌دانید که یکی از مهم‌ترین غذاهایی که در این روز خورده می‌شود، آش رشته است. تقریباً تمامی خانواده‌هایی که برای مراسم سیزده بدر به دامان طبیعت می‌روند، آش رشته درست کرده و در کنار هم نوش جان می‌کنند. اما در کنار آش رشته، غذاهای سنتی دیگری مانند کباب کوبیده، جوجه کباب، سبزی پلو با ماهی و بسیاری غذاهای خوشمزه ایرانی دیگر هم میل می‌شود. غذا بخش مهمی از جشن‌ها و مراسم‌ ایرانی بوده و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا