فواید بازی کردن با کودکان که باید بدانید!

فواید بازی کردن با کودکان که باید بدانید!

همانطور که میدانید کودکان به توجه زیادی نیاز دارند و مانند فعالیت روزمره به بازی کردن نیاز دارند که فواید بسیاری برای کودک دارد. سعی کنید حتما زمان خاصی را برای بازی با کودکتان مشخص کنید.

در ادامه به فواید بازی کردن با کودکان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

بازی کردن با کودک، بعد کوچکی از زندگیست

بازی های کودکانه نوعی تمرین زندگی است و کودکان کلیه فعالیت های اجتماعی و تمام مهارت های زندگی را در بازی های خود می آموزند.همچنین با افزایش فعالیت فیزیکی، کودکان تا حدودی برای زندگی فعال در آینده آماده می شوند، به همین دلیل از سلامت جسمی، روحی و عاطفی بیشتری در آینده برخوردار خواهند شد.

تقویت ارتباط کلامی میان والدین و فرزندان از طریق بازی کردن با کودکان

از دیدگاه روانشناسی اولین شرط تامین سلامت روانی کودک و نوجوان دادن حس امنیت روانی به آنها است. روانشناسان حتی معتقدند، تعلیم و تربیت بدون احساس آرامش و امنیت به وجود نخواهد آمد. برخی از والدین در صورت مشاهده یک رفتار متضاد با عرف عمومی به جای برقرار کردن ارتباط کلامی صحیح با فرزندان خود رفتارهای همچون؛ مشاجره با کودک، لجبازی، فریاد، تنبیه و غیره را از خود بروز می دهند اما متاسفانه این گونه رفتارها تنها باعث می شود که کودک احساس ناامنی کند و دچار اضطراب و سرخوردگی شود. این امر در حالی رخ می دهد که والدین از طریق بازی با فرزندان خود می توانند ضمن القای امنیت روانی به آنها رفتارهای خلاف عرف را در وجود آنها حذف کنند.

بازی سبب افزایش شادی و نشاط کودک می‌شود

شاید برای برخی والدین کشف استعدادها و توانایی‌های هوشی کودکان چندان مهم نباشد اما قطعا شادمانی و نشاط کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بازی سبب شادمانی و نشاط کودکان می‌شود. آنها از بازی‌های مورد علاقه خود، در حیاط لذت فراوان می‌برند. شادی و شادمانی هدیه دوران کودکی برای بچه‌هاست، نباید این احساس را در کودکان دست کم گرفت. اگر کودک زمینه درستی از احساس شادی و خوشبختی نداشته باشد، در دوران بزرگسالی هم هیچگاه آن را به خوبی حس نخواهد کرد.

بازی استرس را تسکین می دهد

یکی دیگر از فواید بازی کردن با کودک این است که کمک می کند استرس کودک کاهش یابد.وقتی والدین زمانی را برای بازی با کودکشان اختصاص دهند نسبت به ساعات دیگر بیشتر احساس شادی و خوشحالی می کنند و کمتر استرس را تجربه می کنند؛ به همین دلیل بخصوص اگر بازی با فعالیت های فیزیکی همراه باشد یکی از روش های مقابله با استرس و ایجاد پیوند قوی عاطفی بین والدین و کودک است.

رشد مهارت کودک با بازی کردن

یکی دیگر از فواید بازی کردن با کودک این است که باعث رشد مهارت او می شود.ارتباط و تعامل با کودکان مانند خیلی از روش های دیگر به آنها یاد می دهد تا مهارتهای اجتماعی خود را رشد دهند. بازی با کودکان باعث می شود در چشم، دست و مهارت های حرکتی او هماهنگی ایجاد شود. تظاهر والدین به بازی مانند بازی در آشپزخانه یا اجرای نمایش عروسکی، به آگاهی آنها از دنیای اطراف کمک می کند. می توان از طریق بازی موقعیت های استرس زا را به بچه ها آموزش داد تا یاد بگیرند که چطور با آنها کنار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا