چطور با آدم‌های فضول رفتارکنیم؟

چطور با آدم های فضول رفتار کنیم؟

در هنگام ارتباط برقرارکردن با دیگران یکی از موضوعاتی که پیش می‌آید سول پرسیدن است. گاهی ممکن است پرسیدن این سوالات از دیگران یا پرسیدن آن ها ازما جنبه فضولی پیدا کند. افراد مختلف استاندارد های متفاوتی برای این موضوع دارند. ممکن است سوالاتی که برای من فضولی به حساب می‌آیند، برای فرد دیگر یک بحث عادی و معمولی باشد. ممکن است این سوالات را به قصد ناخوشایندی از ما نپرسند، اما برای ما فضولی تلقی شود. فضولی کردن با سوال پرسیدن عادی متفاوت است. هدف افراد فضول گرفتن اطلاعات از بقیه و استفاده از آن ها به صورت منفی است طوری که بخواهند از این اطلاعات، برای شایعه سازی یا قضاوت در مورد شما استفاده کنند.

مواردی وجود دارند که باید هنگام برخورد با یک شخص فضول انجام دهید. درادامه به تعدادی از ان ها اشاره کردیم:

از گفتن دروغ بپرهیزید

شاید فکر کنید بهترین راه برای این که شخص فضول را از سرتان باز کنید، دروغ گفتن است اما این کار اشتباه است و شما را بامشکل روبرو می‌کند. زمانی که با فردی جدید آشنا می‌شوید و او از شما سوالی می‌پرسد که شما با جواب دادن آن راحت نیستید، در همان ابتدای کار ارتباطتان را با دروغ شروع می‌کنید. اما شاید اگر در آینده با هم صمیمی تر شدید جواب به آن سوال برایتان راحت باشد، پی دروغ نگویید.

موضوع بحث را عوض کنید

یکی از راه های خوب برای جلوگیر کردن از فضولی دیگران این است که از بحث دور شوید و موضوع را عوض کتید. مثلا می‌توانید  این جمله “دوست ندارم در این مورد صحبت کنم” را به‌کار گیرید؛ این حالت باعث تغییر مسیر موضوع شده و مانع پرسیدن سوال های دیگر توسط فرد فضول می‌شود.

با توجه به مرزبندی های خود صحبت کنید

ما با افراد مختلفی در حال معاشرت کردن هستیم، لزوما همه افراد مرزها و خط قرمز های ما را نمی‌دانند پس بهتر است خودمان غیر مستقیم یا مستقیم آن ها را تعیین کنیم. با این کار افراد فضول اجازه پرسیدن هر سوالی را به خود نمی‌دهند.

علاقه‌ای به صحبت هایشان نشان ندهید

اگر متوجه این موضوع هستید که فردی خاص همیشه با سوال های بی جا شما را ناراحت می‎‌کند، سعی کنید با او کمتر رفت و آمد داشته‌باشید. قدرت نه گفتن را برای جلوگیری از ادامه صحبت های او در خود ایجاد کنید. نشان دادن اشتیاق برای ادامه مکالمه باعث می‌شود  افراد فضول  وارد بعد خصوصی زندگی شما شوند.

سخن آخر

در زندگی و جوامع امروزی، به دلیل مشغله و کار زیاد، کلمه “خصوص” از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشتر افراد با روبرو شدن با فضولی کردن افراد و حجم زیاد سوالات، ازرده می‌شوند. پس بهتر است از افراد فضول دوری کنیم یا به طور صریح به آن ها در مورد مرز هایمان صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا