چگونه از شر عادت های بد خلاص شویم

چگونه از شر عادت های بد خلاص شویم

داشتن عادات بد همه مارا از زندگی عقب می‌اندازد. و ما را از هدف هایمان دور می‌کند. و همچنین بر سلامت روان و جسم ما را به خطر می‌اندازد. داشتن عادات منفی به ما انرژی منفی می‌دهند و روحیه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.اما سوال این است که چگونه می‌توانیم عادت های بد را از خودمان دور کنیم؟

در این قسمت از نی‌نی‌بان به برسی راه های خلاص شدت از عادت های بد می‌پردازیم:

جایگرین کردن رفتارها

اگر رفتار ناخواسته را با یک رفتار جدید جایگزین کنیم، ممکن است به جای تمرکز بر ترک عادت فعلی، به تمرکز روی عادت جدید مشغول شویم. از افعال منفی استفاده نکنید یعنی، به جای گفتن “این کار را انجام نمی‌دهم”بگویید “این کار را به جای فلان کار انجام می‌دهم.

مدام انجام یک عادت جدید را یاد آوری کنید

می‌توانید به حالت دستوری روی یک برگه ترک عادت و یا انجام عادت جدید را بنویسید و در محل کار، جلوی آینه سرویس بهداشتی، در آشپرخانه قرار دهید. یا آن را بر روی نوت گوشی بنویسید و آن را تنطیم کنید که چند ساعت یکبار آن را به شما یادآوری کند.

برای لغزش ها آماده باشید

ترک یک عادت برخلاف به وجود آمدنش بسیار سخت تر است . تنطیم کردن بدن با عادت جدید دشوار است و ممکن است شما را دچار چالش کند. سعی کنید از نظر ذهنی برای لغزش ها آماده باشید تا در صورت انجام آن کار احساس گناه یا دلسردی نکنید. از این نظر با خودتان به توافق برسید و خود را قانع کنید.

از گام های کوچک شروع کنید

تصویر یک خود جدید و بهبود یافته می‌تاوندیک انگیزه قوی باشد، به خصوص رمانی که برای ائلین بار تصمیم می‌گیرید عادات ناخواسته را تغییر دهید. این برنامه ریزی گاهی اوقات می‌تواند کارساز باشد. رسیدگی به دوعادت باهم می‌تواند راحت تر باشد. مثلا ترک کردن سیگار و الکل باهم آسان است. زیرا معمولا هر دو را باهم انجام می‌دهید.

محیط خود را تغییر دهید

محیط اطراف گاهی اوقات می‌تواند تاثیر زیادی بر عادت های شما داشته باشد. مثلا هر روز 15 دقیقه برای مرتب کدن خانه صرف کنید تا از به هم ریختگی وسایل جلوگیری کنید.

برای ترک عادت های بد از حمایت یک دوست استفاده کنید

اگر شما و یک دوست یا شریک زندگیتان هر دو می خواهید یک عادت ناخواسته را ترک کنید، سعی کنید آن را با هم انجام دهید.به هم بگویید هر دوی شما می خواهید سیگار را ترک کنید. مقابله با وسوسه ها به تنهایی می تواند سخت باشد. ترک عادت همراه با یک دوست، وسوسه را از بین نمی برد. اما ممکن است هنگام همراهی با شخص دیگری راحت‌تر با آنها کنار بیایید.

سخن آخر

اگر شکستن عادت‌های بد برای شما دشوار است، بدانید که بی‌اراده، احمق یا تنبل نیستید. در این فرآیند عوامل  روانی دخیل هستند که ترک عادت را برای شما مشکل می‌کنند، اما همان گونه که ترک عادت‌ها دشوار است، ما اطلاعات مفید و مهمی را در ختیار داریم که می‌توانیم از ان ها را به بهترین نحو بهره ببریم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا