کلوچه فومن را با این روش خانگی بپز!

کلوچه فومن را با این روش خانگی بپز!

کلوچه فومن یک کلوچه بسیار محبوب ایرانی است که اصالتا برای شهر فومن است. شکل و ظاهر و طعم بسیار دلپذیر این کلوچه باعث شده است که طرفداران زیادی پیدا کند. این کلوچه را هم می توانید در منزل تهیه کنید و هم می توانید از فروشگاه ها و شیرینی پزی ها تهیه کنید. این کلوچه یک انتخاب مناسب برای وعده عصرانه همراه با چای است.

در ادمه این مطلب طرز تهیه کامل کلوچه فومن را برای شما قرار داده ایم. با ما همراه باشید:کلوچه فومن را با این روش خانگی بپز!

مواد لازم برای تهیه کلوچه فومن:

آرد نان فانتزی 2پیمانه و نیم

شکر 3 قاشق غذاخوری

آب 1/2 پیمانه

نمک 1/4 قاشق چای خوری

بیکینگ پودر 1/4 قاشق چای خوری

تخم مرغ  1 عدد

کره  50 گرم

روغن جامد 30 گرم

مواد میانی کلوچه فومن:

آرد سه صفر 1 پیمانه

کره 50 گرم

روغن صاف قنادی 1 قاشق غذاخوری

روغن مایع 2 قاشق غذاخوری

شکر 2/3 پیمانه

پودر هل و دارچین 1/2 قاشق چای خوری

گلاب 3 قاشق چای خوری

مواد رومال کلوچه های فومن:

زرده تخم مرغ 1 عدد

زعفران 1 قاشق چای خوری

شیر 1 قاشق مربا خوری

مرحله اول

برای تهیه کلوچه فومن در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج می کنیم، سپس در فضای آشپرخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم کره با دمای محیط کاملا هماهنگ شده و به طور کامل نرم شود. حالا مغز گردو را درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا گردو پوره شود. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و درون یک تابه مناسب می ریزیم. در ادامه تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را به مدت ۱۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. در ادامه مواد میانی کلوچه را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدای کره به دمای محیط رسیده را به همراه شکر و روغن قنادی درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا روغن مایع را به همراه پودر دارچین و پودر هل به کره اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه آرد را به همراه پودر گردو درون مخلوط کره می ریزیم و مجددا مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله گلاب را کم کم به مواد میانی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد به صورت خمیری منسجم در آید. در ادامه روی مواد میانی کلوچه را با سلفون می پوشانیم، سپس در دمای محیط قرار می دهیم. سپس خمیر کلوچه را درست می کنیم، برای این منظور ابتدا آرد را به همراه بکینگ پودر و نمک را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس درون الک می ریزیم و الک می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله شکر را به مخلوط آرد اضافه می کنیم، سپس مجددا مخلوط می کنیم. در ادامه کره را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری قرار می دهیم و زمانی که کره ذوب شد از روی بخار کتری بر می داریم، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه مخلوط کره را به همراه تخم مرغ به مخلوط آرد اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم و کم کم آب را به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را با نوک انگشت ورز می دهیم تا خمیری لطیف و نرم حاصل شود. توجه داشته باشید خمیر را بیش از حد ورز ندهید به دلیل آن که خمیر به روغن می افتد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم. سپس  اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و به ۸ قسمت مساوی تقسیم می کنیم. در ادامه یک چونه روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله خمیر را با وردنه باز می کنیم. در ادامه مواد میانی را به ۸ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و یک قسمت از مواد میانی را به صورت گردو در دست فرم می دهیم، سپس روی خمیر قرار می دهیم. حالا اطراف خمیر را جمع می کنیم و به سمت بالا فیکس می کنیم تا مواد میانی درون خمیر پنهان شود. در ادامه چونه خمیر را بر می گردانیم، سپس با وردنه کمی باز می کنیم. در ادامه مهر مخصوص کلوچه را به آرد آغشته می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مهر را روی خمیر قرار می دهیم و فشار می دهیم تا خمیر طرح دار شود. توجه داشته باشید پس از مهر کردن خمیر با چاقو روی خمیر شیار ایجاد کنید به دلیل آن که مهر فلزی نیست پس از پخت کلوچه ها نقش آن از بین می رود. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کاملا گرم شود. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر ها را به آرامی درون سینی فر قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله برای درست کردن مواد رومال ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و زعفران دم کرده را به همراه شیر به آن اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. حالا برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر ها می مالیم و در آخر مقداری تخم خرفه به صورت پخش روی خمیر ها می پاشیم. در ادامه سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کلوچه ها بپزد.

مرحله نهم

در نهایت پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کلوچه ها را از فر خارج می کنیم، سپس یک پارچه نخی روی کلوچه قرار می دهیم تا هنگام خنک شدن خشک نشوند. در آخر کلوچه ها درون یک ظرف درب بسته نگهداری کنید. نوش جان.

سخن آخر

کلوچه فومن را می توانید از فروشگاه ها نیز تهیه کنید. همچنین می توانید با خیال راحت آن را در خانه برای عزیزانتان تهیه کنید و از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که باید تمامی مراحل را با دقت زیاد انجام دهید تا نتیجه ای خوب حاصل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا