6 راه‌کار که تازه مادر ها بتوانند بیشتر بخوابند

6 راه‌کار که تازه مادرها بتوانند بیشتر بخوابند

خانم ها در دوران زایمان و شیردهی دچار تغییراتی در هورمون ها خود می‌شوند. کاهش هورمون ملاتونین باعث بی خوابی آن ها می‌شود. همچنین افسردگی بعد از زایمان نیز می‌تواند علت دیگر این اختلال باشد. بی خوابی باعث به هم ریختن ریتم شبانه روزی می‌شود و در خلق و خو، اشتها و سایر عملکرد ها بدن موثر است. بنابراین باید  مشکلات ناشی از این اختلال را جدی گرفت و به تازه مادرها در بهبود آن کمک کنیم.

در ادامه  چند راهکار برای رفع این مشکل و کنترل کردن آن قرار گرفته است :

1-خود را فراموش نکنید

طبیعتا هر مادری عشق و علاقه زیادی به فرزند خود دارد اما نباید فراموش کنید که همه عملکردها بدن شما بر نوزاد تاثیر می‌گذارد و ممکن است در شیردهی شما اختلالاتی را به وجو بیاورد. پس نباید بیش از حد به جسم و روح خود فشار بیاورید.

2-انجام کارهای غیر ضروری را به زمان دیگری موکول کنید

نگه داری از نوزاد در ابتدا ممکن است با چالش‌ها زیادی همراه باشد، انجام کارهایی مانند نظافت منزل یا خرید ها غیرضروری را از برنامه خود حذف کنید. زیرا نگه داری از نوزاد به انرژی زیادی نیاز دارد پس بهتر است از آن برای انجام کار های دیگر تاحد ممکن خودداری کنید. از زمان مرخصی خود به بهترین شکل استفاده کنید.

3-سعی کنید نیازهای خود را واضح بیان کنید

قبل از زایمان سعی کنید با یک متخصص آموزش دیده مشورت کنید و با او درباره اختلالاتی که ممکن است پیش بیاید صحبت کنید. اجازه بدهید یک فرد آموزش دیده و با تجربه، 1تا2 شب از نوزاد شما مراقبت کند؛ از انجام آن احساس گناه نکنید.

4-زمانی که کودک شما می‌خوابد شما هم بخوابید

طبیعی است زمانی که کودک شما خواب است شما بخواهید کارهای پی پا افتاد را انجام دهید و به آن ها رسیدگی کنید اما، هنگامی که کودک شما بیدار می‌شود شما هم باید بیدار باشید و این باعث کاهش انرژی شما و درنتیجه خستگی می‌شود. این یک نکته بسیار مهم است که اکثر مادر ها کمتر به آن ها توجه می‌کنند.

5-کمک دیگران را بپذیرید

نگرانی زیاد مادران نسبت به کودکشان، باعث نپذیرفتن کمک دیگران است. اگر احساس می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید همه کارها را انجام بدهید، از اعضای خانواده یا دوست کمک بگیرید. می‌توانید در طول روز خواب کافی و منظم داشته‌باشید و بدن خود را برای شیردهی و بی خوابی شبانه آماده کنید.

6-استرس خود را کنترل کنید

اجازه بدهید کودکتان فرایند طبیعی رشد خود را بگذراند و نگرانی و ترس الکی را از خود دور کنید. شما در دوران بسیار حساسی قرار دارید، حساسیت بیش از حد نسبت به کودک در روحیات شما و درنتیجه روحیات کودک تاثیر می‌گذارد.

کلام آخر

فراموش نکنید عوارض بی‌خوابی برای تازه‌مادران به میزان زیادی کودک را به خطر می‌اندازد و فقط روی مادران تاثیر نمی‌گذارد. پس سعی کنید برای حفظ سلامت خود و کودکتان از راهکارها موجود بهره ببرید و در صورت لزوم با پزشک متخصص جهت کنترل این اختلال مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا